Angry birds, mer än bara en spelapp
Spelappen Angry Birds från Rovio tog världen med storm. Men vägen till framgång har inte varit spikrak. Företaget grundades 2003 av Niklas Hed tillsammans med två studiekamrater. Tanken var att ta fram tekniskt avancerade spel för spelnördar som dem själva, och man släppte titlar som t.ex. Cyberblood, Dragon & Jade och Wolfman. Även Niklas kusin, Mikael Hed anslöt sig och man rekryterade även annan personal och trots att man gjorde kontraktsjobb åt andra spelföretag för att få in pengar var utgifterna större än intäkterna.
Mikaels far, Kaj Hed gick in som aktieägare och strategin var att utveckla spel med hög kvalitet och volym för iPhone som hade kommit år 2007. Nya bredare spel lanserades, men de sålde inget vidare. Med 12 anställda och förluster på ett par miljoner höll bankkontot snabbt på att tömmas trots att man hade lanserat ett femtiotal spel. Företagets enda speldesigner Jaakko Iisalo hade föreslagit ett par spelideer som ledningen hade avfärdat som för antingen för koplicerade eller för enkla, men så en dag tog Jaakko med sig några photoshop-skisser som föreställde en flock tjocka runda fåglar med en arg uppsyn…
Man funderade över spelideén och dess spelformat som till skillnad från många andra spel handlade om att riva saker istället för att bygga saker. Man bestämde sig för att mobilisera företagets krafter kring detta spel med den enkla ideén att med en slangbella skjuta fåglar för att riva olika saker. Niklas lät sin mor testa spelet och hon fastnade direkt. Och då förstod de att spelet skulle kunna komma att nå personer som inte betraktade sig som spelare. Några av framgångsfaktorerna var att en spelomgång var så kort att man kunde spela det när som helst samt att spelaren omedelbart får belöningar. Och det var så enkelt att alla direkt förstod hur det skulle spelas.
Men framgången handlade inte bara om ett beroendeframkallande enkelt spel. Man jobbade aktivt för att få en kritisk massa av spelare. Man fick också draghjälp av olika kändisar bl.a. Anja Persson, David Cameron och Jon Hamm som alla nämnt offentligt att de varit ”beroende” av spelet. När bolagets varumärke blev mer känt ingick man marknadsföringsavtal med en rad företag, bl.a. Finnair och Microsoft och man lyckades få mobiltillverkare att sälja mobiler med spelet förinstallerat. I slutet av 2011 hade Angry Birds en halv miljard nedladdningar och i Maj 2012 hade spelet över en miljard nedladdningar och intäkterna steg i höjden. 2010 var försäljningen motsvarande 678 miljoner och 2011 och 2012 var intäkterna 1,3 miljarder om året. Vinsten 2011 var motsvarande 700 miljoner kronor.
Men sedan tvärnitade allt. 2014 hade vinsten fallit till motsvarande 106 miljoner kronor och 2014 och 2015 var företaget tvunget att säga upp personal. Närmare 30 % av de anställda fick sluta. Man lyckades anpassa sig till det nya läget och genom året har företaget lanserat ett dussintals spel under varumärket angry birds. Man har också lanserat andra spel t.ex. Love Rocks, Plunder pirates, Nibblers och Retry. Inget av dessa spel har blivit samma succe som Angry Birds. Men framgångssagan kring Angry Birds har fortsatt med andra produkter, däribland leksaker, kläder, mobilskal, ryggsäckar och läsk. 2014 sålde man angry birds-proddukter för motsvarande 400 miljoner kronor. en tv-serie, Angry Birds toons lanserades 2013 och som har haft över 2 miljarder tittare. Man har också byggt nöjesparker i Finland och storbrittanien och en film som hade Sverigepremiär 13 maj 2016. Filmen är producerad helt av Rovio tillsammans med Sony Pictures.